• علل نارضایتی مشتریان صنعت بیـمه

      امروزه بسیاری از مفاهیم، تئوریها و به طور کلی ادبیات مدیریت بیمه بر محور مشتری بازنگری و باز نویسی شدهاند « مشتری تاج سر ماست» دیگر یک شعار نیست بلکه مشتری، محور فعالیت سازمانها قرار گفته است. به طوری که بیانیه مأموریت سازمانهای مدرن به محور مشتری تعریف می شود

       به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از نشریه آرمان ما، بازاریابی دیروز، تنها در اندیشه یافتن مشتری بود و بازار یابی امروز دانش و هنر یافتن و نگهداری مشتریان است. در بازاریابی سنتی موفقیت به معنی داشتن سهم بیشتر از بازار بود ولی در بازاریابی مدرن ملاک داشتن سهم بیشتر از مشتری است. محصولات و خدمات می آیند و می روند ولی آنچه که امروز برای سازمانها ارزش میآفریند ایجاد رابطه مستمر با مشتری است و سازمانهای موفق تنها سازمانهایی هستند که قادرند مشتریان تمام عمر برای خود ایجاد کنند.

      در راستای اهداف ذکر شده راههای دست یافتن به علل نارضایتی مشتریان و رفع آنها حایز اهمیت فراوان بوده و امروزه تمامی تلاشهای صنعت بیمه در این جهت بوده و در این مقاله به عواملی مثل عدم برخورد مناسب، عدم پاسخگویی در هنگام خسارت، نامناسب بودن روال اداری، عدم اطلاع کافی از بیمه نامه های صادره و غیره اشاره شده است:
       
      نا خشنودی و اعتراض مشتری
      زمانی که مشتری اعتراض دارد معلوم میشود که در مورد روش بهره برداری از کالا یا خدماتی که مشتری خریداری کرده است به درستی و دقت توجیه نشده است و یا مطمئن نیست که کالا یا خدمتی که خریداری کرده است او را راضی میکند در هر صورت فروش به طور حتم کامل و بر طبق اصول حرفه ای انجام نگرفته است.
      مشتریان ناراضی به دو دسته تقسیم می شوند :
      1- آنها که اقدامی صورت می دهند . 
      2- آنها که اقدامی انجام نداده و به اصطلاح مشتریان خاموش نام دارند.

      مشتریان که اقدامی انجام میدهند نیز به نوبه خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند :
      مشتریان شاکی که اقدام خصوصی انجام میدهند این دسته از مشتریان رفتار نسبتاً ملایمی داشته و به جهت نارضایتی دیگر از همان خرید نکرده و به دوستان و آشنایان خود نیز در زمینه خرید هشدار می دهند. مشتریانی که اقدام عمومی انجام می دهند : رفتار و واکنشهای این مشتریان در پاره ای از موارد منجر به کاهش شدید محبوبیت برند در جامعه خواهد شد. از جمله اقدامات این دسته مشتریان شاکی، شکایت به مراجع قانونی و اقدام حقوقی علیه شرکت، پیگیری مستقیم جهت جبران خسارت وارده و تلاش در جهت تخریب برند در مجامع عمومی است.
       
      شکایت مشتری
      مشتریانی که شکایت میکنند به شرکتها، فرصت اصلاح مشکلات، تجدید روابط با شاکی و اصلاح کیفیت خدمات برای همگان را می دهند .
      افراد به کجا شکایت میکنند؟
      مطالعات نشان میدهد که اکثر شکایات در همان محلی که محصول خریده میشود یا خدمات دریافت می شوند، مطرح میگردد. تعداد خیلی کمی از مشتریان ناراضی به طور مستقیم به سازندگان یا به دفتر مرکزی شکایت می کنند .
      مهمترین عوامل نارضایتی مشتریان :
      1- نبود یا کمبود عوامل و خدمتهای مرتبط با بنگاه 
      2- سیری یا غرور بنگاهها و بی اعتنایی به مشتریان فعلی 
      3- رفتار سرد و بی تفاوتی گروه های گوناگون مرتبط با بنگاه 
      4- گرفتاری و درگیریهای گوناگون بنگاه و نادیده گرفتن مشتریان 
      5- بی توجهی یا کم توجهی به حقوق مشتریان و اصول مشتری مداری 
      6- حق انتخاب آزاد در خرید 
      7- حق اطلاع یافتن و اطلاع داشتن 
      8- حق رسیدگی به خواستهها و گله های مشتری 
      9- حق حریم شخصی 
      10- حق جبران خسارت 
      11- حق احترام، ادب، ارزشهای انسانی و مردم داری 
      12- حق زیست محیطی 
      13- عدم رسیدگی درست و به موقع در قبال خواست ها
      و نارضایتیهای گذشته 
      14- بدقولی و عدم انجام به موقع قول و قرارها و تعهدات 
      15- نادرستی، خلافکاری و دروغ گویی 
      16- عدم پاسخگویی به صدای مشتری و گله و شکایتها 
      17- کهنگی، یکنواختی و عدم خلاقیت و نوآوری کالاها و خدمات 
      18- ضعف مدیریت عناصر آمیزه بازار یابی 
      19- برخوردهای سلیقه ای، احساسی، ناقص، هیجانی و گنگ 
      20- مدیریت نمایشی، فرمایشی، فرسایشی 
      21- تبعیض، تهدید، تزویر  

      اقدامات لازم جهت مدیریت مشتریان شاکی که به شرح زیر است :
       
      1- شناسایی مشتریان شاکی بر اساس کدهای رفتاری مشتریان و ایجاد کانال ارتباطی با مشتریان مانند مراجعه حضوری، تلفنی، ایمیل و ... میتوان مشتریان شاکی را شناسایی کرد.
      2- واکنش مناسب : همانگونه که پیشتر اشاره شد اقدام به موقع در این مرحله بسیار اهمیت دارد همچنین به جهت تسریع در کسب رضایت مشتری باید ساختار سازمانی سازمان به شکلی طراحی شود که مشتری با تعداد پرسنل کمتری مواجه باشد و در صورت امکان اولین نفری که با مشتری مواجه شد آنقدر اختیار داشته باشد که با تصمیم سریع و عدم نگرانی از بازخواست توسط مقامات بالاتر به مشکل مشتری رسیدگی نماید.

      رفع گرفتاری مشتری
      اولین مسئله که عموماً باعث نارضایتی مشتریان میشود عدم همدردی و همدلی کارکنان با مشتریان است که برای ایجاد همدلی باید بتوان ارتباط ذهنی و عاطفی با مشتری برقرار کرد و احساس ارائه خدمات را در مشتریان ایجاد کرد .
      برای مشتری مهم است که به او بگویید چه کاری میتوانید انجام دهید و هرگز نگویید چه کاری نمیتوانید انجام دهید.
      حتی خوش نیت ترین کارمندان که از نظر فنی بی عیب و اشتباه هستند هم میتوانند با بهکارگیری زبانی نادرست، مشتریان را دور کنند.
       
      - کلید راضی نگه داشتن مشتری این است که اعضای تیمتان را راضی، با انگیزه و کارآمد نگه دارید. در این صورت کارمندان به راضی بودن همیشگی عادت میکنند و خودشان بی وقفه این روند را ادامه میدهند. 
      - توانگری شرکتهای بیمه در زمان پرداخت خسارت نیز مزید علت میباشد. شرکتهای بیمه ای که تمامی فکر و ذهن خود را بر کسب و جلب مشتری به هر قیمتی میگذارند نمیتوانند در زمان بروز خسارت به طور کامل تعهدات خود را جبران نمایند.

      1- در راستای خدمات بهتر و تعامل بیشتر بیمه گر با مشتری، متحدالشکل کردن پوشش کلیه پرسنل بیمه با رعایت ویژگیهای روان شناسی در محیط کار 
      2- در نظر گرفتن امتیاز ویژه از نظر مالی و ارتقای شغلی برای کارمندانی که در ارتباط مستقیم با مشتریها هستند؛ که منجر به ایجاد انگیزه مضاعف برای ارائه خدمات مطلوب جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتری برای سازمان و در نهایت رضایت بیشتر برای مشتری میشود.
      3- توصیه اکید میگردد بیمه گذاران در خرید هر نوع بیمه ای برای کسب اطلاعات دقیق برای جلوگیری از نارضایتی در زمان بروز خسارت اهتمام ورزند.
       
      حامد رزاقی، مینا نازلی
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.