• آیا مجلس در اصلاح قانون بیمه شخص ثالث به مهمترین عامل تصادف توجه می کند؟!

      عوامل ترافیک انسان، راه، وسیله نقلیه و شرایط اقلیمی است.

      به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از روزنامه ایران، عامل انسانی بیشترین تأثیر را در کیفیت ترافیک دارد، منظور از عامل انسانی فقط رفتار راننده یا عابر نیست بلکه نقش انسان‌ها به عنوان مأمور راهنمایی، عامل راهداری، مقام قضایی، کارشناس تصادفات، کارشناس رسمی دادگستری، متصدی اتومبیل امداد، عوامل ترافیک شهرداری‌ها، خودروساز، مقامات وزارت صنعت و تجارت، کارشناس صادرکننده برگ معاینه فنی خودرو، مأمور شرکت بیمه پرداخت خسارت، مربی آموزشگاه رانندگی، عوامل اورژانس، نماینده مجلس و... بیش از 85 درصد در ترافیک مؤثرتر هستند.

      تجربه کشورهای اروپایی در دهه 70 میلادی مؤید آن است که برنامه‌ریزی و مدیریت عوامل انسانی تأثیر سریع در تقلیل تصادفات و به تبع آن کشته‌های تصادفات دارد. کمتر کشوری است که بودجه عمرانی آن در حدی باشد که دارای راه‌های بدون نقص باشد. حتی کیفیت خودروی فعلی با داشتن سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال نسبت به دهه‌های قبل بهتر شده است.
      آموزش کیفی عامل انسانی می‌تواند جایگزین نواقص راه و کیفیت خودروها شود. اگر خودروهای تولیدی در کشور ما تحت تأثیر عواملی از جمله تحریم‌ها کیفی نیستند چرا دوره‌های معاینه فنی خودروها از سال 1389 از دو سال پس از تولید به پنج سال افزایش یافت، کدام دلیل و تحلیل نمایندگان مجلس را به تصویب چنین قانونی قانع کرد.

      مقایسه‌ای معاینه فنی در چند کشور
      سوئد نخستین بازرسی دو سال پس از تولید
      آلمان نخستین بازرسی سه سال پس از تولید
      اتریش نخستین بازرسی سه سال پس از تولید
      ترکیه نخستین بازرسی سه سال پس از تولید
      ایران نخستین بازرسی پنج سال پس از تولید
      در مراکز معاینه فنی تهران 28 درصد علت مردودی خودروهای سنگین نقص در سیستم ترمز آنها است. پس از نهادینه شدن استفاده از کمربند ایمنی از سال 1387 به بعد نرخ تلفات تصادفات کاهش یافت، با اینکه آمار تعداد خودرو در کشور بیشتر شد قطعات یدکی غیراستاندارد به گفته بعضی مسئولان به 30 درصد رسیده است. چه منطقی زمان معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌های کم کیفیت را پنج سال پس از تولید تعیین می‌کند.
      اکثر موتورسیکلت‌های CC 125با تکنولوژی چینی عمر مفیدشان حداکثر پنج سال است. مؤثرترین علت کاهش نسبی تلفات در دو سال گذشته کنترل سرعت در راه‌ها است، تلفات جاده‌ای حدود 70 درصد کل تلفات در کشور است. رفتار ترافیکی مخصوصاً رانندگان و عابران بزرگ‌ترین علت پرخطربودن راه‌ها است.
      در ترافیک به زور از همدیگر راه می‌گیریم، سطح سواره‌روها مخصوصاً در خیابان‌ها میدان جنگ است.
      در جهان خسارات سالانه تصادفات از یک تا 3 درصد تولید ناخالص ملی در اکثر کشورها است، در کشور ما در سال 1392 حدود 8 درصد تولید ناخالص ملی در تصادفات سال1392 از بین رفته است. 4/1 درصد کشته‌های تصادفات در جهان مربوط به کشور ما است. در شرایط فعلی تنها راه کنترل سرعت و تغییر رفتار ترافیکی استفاده‌کنندگان از راه است که تأثیر جدی در بهبود وضع خواهد داشت.

      برای هر توقفی مسافت و زمانی لازم است سرعت وسیله باید متناسب با وضعیت وسیله نقلیه، شرایط راه، وضع جسمی و روحی راننده باشد به طوری که هر زمان قبل از وقوع تصادف و ایجاد خطر به دیگران وسیله را کنترل و متوقف کند. در گزارشات تصادفات موارد مطروحه در ماده 718 قانون مجازات اسلامی که موارد تشدید مجازات رانندگان متخلف را احصا کرده باید مورد توجه و با دقت انجام گیرد. رانندگان پرخطر شناسایی شده و قانون در مورد آنان اعمال شود. یکی از موارد تشدید مجازات، رانندگی با وجود نقص فنی مؤثر در تصادف و رانندگی با سرعت غیرمجاز است، تعیین سرعت قبل از تصادف خودروهایی که سیستم ترمز آنها مجهز به ای‌بی‌اس است مشکل است و لذا این‌گونه رانندگان که با سرعت غیرمجاز تصادف می‌کنند قانون در مورد آنها اعمال نمی‌شود. رعایت نکردن فاصله از خودروی جلویی یا بی‌توجهی به جلو هنگام رانندگی از نظر فراوانی علت بیشتر تصادفات است.

      در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها رانندگان باید به اندازه جلو خودرو مراقب حرکات راننده پشت سری نیز بود و این رفتار غلط رانندگان پشت سری موجب کاهش تمرکز در توجه کامل به جلو می‌شود. ضوابط رعایت فاصله مناسب از خودروی جلویی جدی گرفته نمی‌شود و در این مورد ضمانت اجرایی اعمال نمی‌گردد.
      از عادات غیراخلاقی و غیرقانونی خاص جامعه ما اینکه حتی در محل گذرگاه مخصوص عابران می‌ایستند و سواره‌ها می‌گذرند در حالی که در فرهنگ عمومی از نظر اخلاقی باید سواره به پیاده احترام بگذارد، باید گفت سرعت همیشه موجب شدت برخورد است.

      براساس تحقیق در کشور هندوستان در تصادفات با سرعت حدود یکصد کیلومتر در ساعت و بیشتر خودروسواری با عابر بدن انسان چند تکه می‌شود. گرفتن گواهینامه در ایران بدون سنجش مهارت راننده در شب، سطح لغزنده و در شرایط مختلف کاملاً به سهولت انجام می‌پذیرد.
      اکنون با توجه به زمان بر بودن اصلاح تولید خودروی استاندارد و احداث معابر مناسب ، تنها راه کاستن از سرعت در معابر برون شهری و درون شهری است که تصویب و اجرای آن تاثیر زود هنگام در کاهش تصادفات دارد.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.