• ایران میزبان موسسات بیمه صادراتی و سرمایه گذاری جهان اسلام در سال 2014

      لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بیمه‌گران اعتبار و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی معروف به اتحادیه امان در حالی در هفته گذشته به تایید شورای نگهبان رسید که صندوق ضمانت صادرات ایران بعنوان دستگاه طرف عضویت، روند آماده سازی برای میزبانی اجلاس مجمع عمومی سال 2014 اتحادیه را که آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد، آغاز نموده است.

      به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از روزنامه تعادل، طاهر شه حامد مدیر عامل و رئیس هیات مدیره صندوق، کسب میزبانی این اجلاس را از آن رو با اهمیت می‌داند که اعضای اتحادیه امان را موسسات بیمه اعتباری یا ECAهای کشورهای اسلامی تشکیل می‌دهند و همین موضوع نشان از بهبود فضای بین‌المللی برای کشورمان پس از توافقات اولیه مذاکرات ژنو دارد. بر همین اساس، در گفتگویی خبری با ایشان، اهداف و دستاوردهای نماینده ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

      اتحادیه امان چه زمانی و با چه منظوری تاسیس شد؟
      ایده تاسیس اتحادیه بیمه‌گران اعتبار و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی که به اختصار AMAN UNION نامیده می‌شود از اواسط دهه 2000 توسط موسسه بیمه ای وابسته به بانک توسعه اسلامی ICIEC و موسسه بین‌العربی ضمان مستقر در کویت و چند موسسه بیمه اعتبار صادراتی ملی از جمله صندوق ضمانت صادرات ایران مطرح شد و تاسیس رسمی آن با مشارکت 16 موسسه از کشورهای اسلامی به عنوان هیات موسس در سال 2009 کلید خورد. اهداف اصلی اتحادیه در درجه اول توسعه و تسهیل تجارت درون OIC، ایجاد موسسه اعتبارسنجی OIC، ایجاد موسسه وصول مطالبات OIC، تشویق تبادل اطلاعات، کمک فنی، کارشناسی و مشاوره بین اعضا، تحقیق و مطالعه پیرامون موضوعات مشترک صنعت بیمه اعتبار و همکاری با سایر موسسات و سازمانهای بین المللی و تشویق کشورهای فاقد ECA به ایجاد آن بمنظور توسعه صادرات کشورهای مسلمان بود.

      چه کشورهایی عضویت اتحادیه امان را پذیرفته اند؟‌
      در اساسنامه اتحادیه، سه نوع عضویت پیش‌بینی شده است. موسساتی می‌توانند بعنوان «عضو اصلی» درخواست دهند که اولا در کشورهای اسلامی ثبت شده باشند و ثانیا فعالیت اصلی‌شان بیمه اعتبار صادرات و سرمایه گذاری باشد. در حال حاضر 18 موسسه از عربستان، الجزایر، مصر، اندونزی، اردن، لبنان، مالزی، عمان، قطر، سودان، تونس، ترکیه، امارات و ایران در کنار دو موسسه چندجانبه اسلامی بعنوان عضو اصلی پذیرفته شده‌اند. 12 موسسه از سایر کشورها نظیر آلمان، هلند، قبرس، ایرلند، اطریش و تعدادی بانک و موسسه مرتبط با ECAها در کشورهای اسلامی نیز بعنوان اعضای ناظر یا وابسته پذیرفته شده اند.

      حجم عملکرد اعضای اتحادیه امان در چه سطحی است و این موسسات چه نقشی در اقتصاد کشورهای متبوعشان دارند؟
      موسسات عضو یا همان ECAهای اسلامی، سالانه بیش از 20 میلیارد دلار از صادرات و سرمایه‌گذاری جهان اسلام را تحت پوشش قرار می‌دهند که البته در مقایسه با حجم تجارت این کشورها، جای رشد بسیار دارد. حوزه اصلی فعالیت این موسسات، تسهیل و توسعه تجارت خارجی از طریق پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری کشورهای خریدار کالا و خدمات صادراتی است. صندوق‌های ضمانت صادرات ایران، ترکیه، عربستان، مالزی و اندونزی در کنار دو موسسه چندجانبه یاد شده، بزرگترین بازیگران این عرصه در میان کشورهای مسلمان هستند.

      دستور کار نشست گذشته هیات مدیره اتحادیه امان در استانبول چه بود؟
      در ابتدا باید یادآور شد که صندوق ضمانت صادرات ایران به لطف خدا برای سومین دوره متوالی با اجماع اعضا به سمت نایب رییس هیات مدیره انتخاب شد و حضور فعالی در اداره جلسات بمنظور تامین منافع اتحادیه و خصوصا کشورمان دارد. اهم دستور کار جلسه پیشین هیات مدیره، رسیدگی به وضعیت بودجه سال 2014 و برنامه‌ریزی بودجه 2015، بررسی افزایش حق عضویت اعضا، بررسی امکان ایجاد دبیرخانه مستقل، بررسی پیشرفت کار پروژه بانک اطلاعاتی خریداران کشورهای اسلامی بود. همچنین گزارش صندوق ضمانت صادرات ایران از روند آماده سازی برای برگزاری شایسته اجلاس مجمع عمومی 2014 که آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد، در دستور کار هیات مدیره قرا رداشت.

      سخن آخر: میزبانی ایران برای این اجلاس بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا علیرغم تبلیغات سوء علیه کشورمان و تلاش برخی کشورها برای به حاشیه راندن ایران، نماینده جمهوری اسلامی ایران توانسته است میزبانی این گردهمایی بیش از 100 هیات بزرگ از موسسات مالی و اعتباری جهان را بدست آورد. با رایزنیهای صندوق، از مدیرعامل ECA ایتالیا موسوم به ساچه دعوت بعمل آمده تا بعنوان سخنران کلیدی، فرصتهای پیش روی سرمایه گذاران خارجی در ایران پس از رفع تحریمها را برای شرکت کنندگان خارجی ارائه نماید که خوشبختانه مورد پذیرش ایشان قرار گرفته است. شایان ذکر است بخش بزرگی از طرحهای توسعه ای کشور در اوایل دهه 2000 میلادی افزون بر 7 میلیارد دلار توسط پیمانکاران ایتالیایی و با کمک موسسه ساچه ایتالیا به بهره برداری رسیده است. همچنین افتتاحیه اجلاس با حضور یکی از وزرای اقتصادی با رویکرد  همگرایی موسسات بیمه صادرات و سرمایه گذاری جهان اسلام آغاز بکار خواهد نمود.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.