• تشریح 5 ویژگی مهم بیمه سهام

      محمود رضا خواجه نصیری با اشاره به طی ماههای اخیر، بازار سهام بنا به علل متعدد، با افت قیمت سهام مواجه شده است، گفت: با توجه به اعتقاد سهامداران عمده حقوقی، شرکت های تابعه ناشر اوراق تبعی، صندوق های بازارگردان و نیز صندوق توسعه بازار سرمایه به جذاب شدن قیمت سهام اغلب شرکت ها، اوراق اختیار فروش تبعی با هدف تضمین حداقل قیمت سهام متناسب با بازده سالانه 20 درصد روزشمار، از شنبه برای سهام 29 شرکت منتشر خواهد شد.

      مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس امکان خرید اوراق تبعی در طول ساعت معاملات، امکان خرید اوراق بصورت آنلاین، نظام مند شدن نحوه قیمت گذاری اوراق ازسوی ناشر، تضمین حداقل بازده سالیانه 20 درصد روزشمار برای سهام مشمول طرح در طول دوره اجرا، تعدد سهام مشمول طرح و تنوع عرضه کنندگان اوراق را از مهم ترین ویژگی های مرحله جدید انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برشمرد.
      مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار ویژگی ها و مزیت های بیمه سهام ازطریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی  را تشریح کرد.

      به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمود رضا خواجه نصیری با اشاره به طی ماههای اخیر، بازار سهام بنا به علل متعدد، با افت قیمت سهام مواجه شده است، گفت: با توجه به اعتقاد سهامداران عمده حقوقی، شرکت های تابعه ناشر اوراق تبعی، صندوق های بازارگردان و نیز صندوق توسعه بازار سرمایه به جذاب شدن قیمت سهام اغلب شرکت ها، اوراق اختیار فروش تبعی با هدف تضمین حداقل قیمت سهام متناسب با بازده سالانه 20 درصد روزشمار، از شنبه برای سهام 29 شرکت منتشر خواهد شد.

      مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس در تشریح جزئیات طرح بیمه سهام گفت: سهامداران با خرید اوراق اختیار فروش تبعی سهامی که در اختیار دارند، اطمینان خواهد داشت که 6 ماه بعد، درصورت تمایل می توانند سهام خود را به میزان حداقل 10 درصد بالاتر از قیمت فعلی بفروشند، به این ترتیب حداقل بازده سالانه سهام مربوطه 20 درصد روزشمار خواهد بود، ضمن اینکه درصورتی که قیمت سهام در شش ماه آینده از قیمت درنظر گرفته شده در اوراق تبعی بیشتر باشد، سهامدار الزامی به فروش سهم به قیمت مندرج در اوراق اختیار تبعی نخواهد داشت و با فروش سهام به قیمت روز بازار، بازدهی بالاتر کسب خواهد کرد.

      خواجه نصیری تأکید کرد: انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، اقدام عملی برای کاهش ریسک سرمایه گذاران و نگرانی آنها درخصوص افت قیمت سهام است و انتشار این اوراق، متناسب با میزان تقاضای سهامداران، بصورت مستمر ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه به تدریج برای سایر نمادها نیز اوراق اختیار فروش تبعی منتشر خواهد شد.

      وی با بیان اینکه بازار سرمایه برای پایداری، هم به سرمایه گذاران بلندمدت و هم به سرمایه گذاران کوتاه مدت نیاز دارد، افزود: بررسی ها نشان میدهد بعد از تحولات اخیر در بازار و افت قیمت سهام، نسبت سرمایه گذاران کوتاه مدت در مقایسه با بلندمدت، در بازار افزایش یافته است، حال آنکه نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری، یکی از رویکردهایی است که باید سرمایه گذاران به آن تشویق شوند و انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، در واقع ابزار لازم برای تشویق سرمایه گذاران بلندمدت را فراهم می کند.

      ویژگی های مهم طرح

      مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس در ادامه، به تشریح ویژگی های اوراق اختیار فروش تبعی پرداخت و با بیان اینکه شرکت هایی که از شنبه، بر روی سهام آنها اوراق تبعی منتشر می شود، بیش از 50 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند، افزود: در انتشار این اوراق، از تجربیات سال های 91 و 92 نیز استفاده و برخی اصلاحات لازم در این زمینه، صورت گرفته است تا جذابیت و کارایی این اوراق، افزایش یابد. 

      وی امکان خرید اوراق تبعی در طول ساعت معاملات، امکان خرید اوراق بصورت آنلاین، نظام مند شدن نحوه قیمت گذاری اوراق ازسوی ناشر، تضمین حداقل بازده سالیانه 20 درصد روزشمار برای سهام مشمول طرح در طول دوره اجرا، تعدد سهام مشمول طرح و تنوع عرضه کنندگان اوراق را از مهم ترین ویژگی های مرحله جدید انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برشمرد.

      خواجه نصیری با بیان اینکه در گذشته، خرید اوراق اختیار فروش تبعی تنها بعد از ساعت معاملات امکان پذیر بود، افزود: در حال حاضر، سهامداران میتوانند با شروع ساعت معاملات، یعنی از ساعت 30/8 اقدام به خرید اوراق اختیار فروش تبعی، متناسب با سهامی که در اختیار دارند، نمایند، ضمن اینکه هزینه معاملاتی این اوراق هم بسیار ناچیز است.

      مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس تأکید کرد: خرید اوراق اختیار فروش تبعی سهام، فقط برای افرادی که سهم مربوطه را در اختیار دارند، امکان پذیر است، ضمن اینکه این اوراق بازار ثانویه ندارد و فقط در تاریخ اعمال، یعنی شش ماه بعد، درصورت تمایل دارنده اوراق، قابل استفاده خواهد بود.

      این مقام مسئول با بیان اینکه سهامداران عمده، شرکت های تابعه ناشر، صندوق های بازارگردانی اختصاصی و صندوق توسعه بازار سرمایه در این طرح مشارکت دارند، اظهار داشت: رایزنی ها برای افزایش انتشار اوراق بیمه سهام در بازار ادامه خواهد یافت تا این اوراق به وفور در بازار وجود داشته باشد.

      اوراقی جذاب برای سرمایه گذاران

      مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس در ادامه، با بیان اینکه اوراق اختیار فروش تبعی، قطعا جذابیت بیشتری در مقایسه با اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت دارند، افزود: برخلاف اوراق مشارکت که حداکثر سود پرداختی به سرمایه گذار در آن مشخص شده، در اوراق اختیار فروش تبعی حداقل سود دارنده سهم تضمین شده، نه حداکثر سود، بنابراین اگر قیمت سهم در تاریخ اعمال (پایان سررسید) بیشتر از قیمت تعیین شده در اوراق باشد، طبیعتا بازدهی سرمایه گذار نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت و از این رو، انتظار کسب بازدهی بیشتر برای دارندگان اوراق تبعی وجود دارد، درحالیکه برای دارندگان اوراق مشارکت اینطور نیست.

      مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس به برنامه های دولت برای کنترل تورم و ایجاد رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد اغلب کارشناسان، با اجرای این سیاست ها، بازار نیز از شرایط فعلی خارج خواهد شد، در عین حال، در شرایط کنونی نیز اجرای طرح بیمه سهام ازطریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، ریسک سرمایه گذاران را در بازار کاهش می دهد تا آنان دوران گذر به رونق را با ریسک کمتری سپری کنند.

      گفتنی است، طرح بیمه سهام از روز شنبه هفتم تیرماه جاری برای سهام 29 شرکت انجام خواهد شد که سهامداران با خرید آن و در اختیار داشتن سهام مربوطه، به میزان حداقل 20 درصد سالیانه (به صورت روزشمار و متناسب با تعداد روزهای باقیمانده تا تاریخ اعمال) بازدهی کسب می کنند. این میزان، حداقل بازدهی تضمین شده سهام خواهد بود و درصورت بازده مازاد (افزایش قیمت سهم به بالاتر از قیمت اعمال) آن نیز به سرمایه گذاران تعلق خواهد گرفت.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.