• در بیمه شخص ثالث به شرکت های بیمه فشار اقتصادی می آید

      محمدرضا پور ابراهیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آیین، به تدابیر لازم برای حل زیان شرکت های بیمه، اشاره کرد و گفت: ما می توانیم چندین کار در این زمینه انجام دهیم، نخست اینکه نرخ ها را در بخش بیمه شخص ثالث واقعی کنیم که به نظر می رسد افزایش قیمت دیه در سال های گذشته با افزایش نرخ بیمه تطابق منطقی ندارد، یعنی تناسب میزان رشد مبلغ دیه نسبت به نرخ رشد پرداخت حق بیمه رعایت نشده است.

      عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بیمه شخص ثالث گفت: مجلس و دولت درصدد بودند که قیمت های بیمه افزایش پیدا نکند، چون به مردم فشاراقتصادی می آید و در حال حاضر این فشار به جای مردم به شرکتهای بیمه وارد می شود.

      محمدرضا پور ابراهیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آیین، به تدابیر لازم برای حل زیان شرکت های بیمه، اشاره کرد و گفت: ما می توانیم چندین کار در این زمینه انجام دهیم، نخست اینکه نرخ ها را در بخش بیمه شخص ثالث واقعی کنیم که به نظر می رسد افزایش قیمت دیه در سال های گذشته با افزایش نرخ بیمه تطابق منطقی ندارد، یعنی تناسب میزان رشد مبلغ دیه نسبت به نرخ رشد پرداخت حق بیمه رعایت نشده است. لذا شرکت های بیمه ای از یک طرف مواجهه با افزایش تعهداتشان هستند و از طرف دیگر با کسری درآمدهایشان مواجهه می شوند که باید برای حل این مشکل یک راهکار اندیشید. مجلس و دولت درصدد بودند که قیمت ها افزایش پیدا نکند، چون به مردم فشاراقتصادی می آید و در حال حاضر این فشار به جای مردم به شرکتهای بیمه وارد می شود.

      وی در ادامه گفت: یکی از کارهایی که امکان انجام داد این است که ما زیر ساخت های مرتبط با کاهش تعهدات ناشی از خسارت بیمه شخص ثالث را فراهم کنیم؛ به عنوان مثال افزایش میزان ایمنی خودروها و جاده ها و حمایت از نیروی انتظامی که در حال حاضر به صنعت بیمه کمک می کند را نیز می توانیم به عنوان یک راهکار ببینیم؛ البته لازم است در این خصوص ارزیابی کنیم که آیا میزان کمکی که به نیروی انتظامی می شود تاثیر مستقیم در کاهش هزینه های جانی و هزینه های تعهدات بیمه ای دارد؟

      نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم افزایش فرهنگ ترافیک و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کاهش تصادفات، افزود: اگر این اتفاقات بیفتد شاید ما بتوانیم هزینه های ناشی از بیمه شخص ثالث را در کشور کاهش دهیم، یعنی کاهش هزینه ها یک اقدام پیشنهادی است که در بخش های مختلف می تواند وجود داشته باشد که باید در کنار ایمن سازی خودروها و جاده ها مورد توجه قرار گیرد.
      وی همچنین استفاده از تجربه دیگر کشورها در زمینه بیمه شخص ثالث را ضروری دانست.

      در ادامه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم بهره وری در صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: سومین راهکار ارتقا توانمندی اقتصادی شرکت های بیمه است، شرکت های بیمه منابع را دریافت می کنند و آن را ذخیره می کنند و سپس سرمایه گذاری می کنند و در بلندمدت از نفع آن بابت تعهداتشان استفاده می کنند، اگر یک شرکت بیمه ای توان خوبی در حوزه سرمایه گذاری نداشته باشد، دچار چالش می شود. اگر شرکتی که 100 میلیارد تومان منابع دارد و در پایان سال می توانسته است 30 میلیارد تومان اضافه منابع ایجاد کند، اما 5 میلیارد بازدهی داشته است و این میزان بازدهی پاسخ تعهدات مربوط به شرکت های بیمه ای را نخواهد داد.

      پور ابراهیمی درباره جایگاه رقابت و خصوصی سازی در شرکتهای بیمه باتوجه به نرخ دستوری بیمه شخص ثالث گفت: نظام اجرایی کشور حتما باید حدودی را برای نرخ ها داشته باشد اما رقابت،کیفیت خدمات و ارتقا این خدمات در درون نرخ هاست یعنی ممکن است بگویند بابت فلان موضوع بیمه باید 100 هزار تومان بدهید اما آیا خدمات سه تا شرکت بیمه ای هم دراین زمینه هم یکسان است؟ آیا برخی از شرکت ها نیز می توانند تخفیف های به شما دهند؟ آیا اگر دولت سقف را تعیین کرده است، کف را نیز مشخص کرده است؟

      عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره عوارضی مانند مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت وجه به وزارت بهداشت و پلیس که برخلاف ماده 27 قانون بیمه شخص ثالث به این بیمه تحمیل می شود، گفت: اگردر این زمینه قانون وجود دارد و چنین منعی هست خلاف این عمل کردن تخلف است و هرگونه افزایش عوارض باید در چارچوب قانون باشد.
      وی همچنین
      داشتن بیمه شخص ثالث را ضروری دانست و افزود: اگر خودرو و یا موتور سیکلتی بیمه نیست، تخلف کرده است و دراین زمینه مجلس قانون دارد و نیروی انتظامی طبق این قانون موظف است جلوی این خودروها و موتورسیکلت ها را بگیرد و مانع از حرکت آنها شود.

      پور ابراهیمی در پایان درمورد وضعیت قانون بیمه شخص ثالث در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در قانون فعلی که قرار است تمدید شود؛ درابتدا قانون را اصلاح می کنیم و سپس آن را تمدید می کنیم و قطعا راهکارهای را برای اجباری کردن بیمه شخص ثالث ارائه می دهیم و اصلاحاتی رادر قانون انجام می دهیم.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.