• بیمه ارزی به کنسرسیومی با مشارکت شرکت‌های بیمه‌ نیازمند است

      ارائه بیمه‌نامه برای پوشش ریسک ارز یعنی جلوگیری از نوسانات بازار ارز در شرایط خاص که این موضوع را به‌طور جدی از بیمه مرکزی خواستاریم

      به‌تازگی جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در همایش روز بیمه اعلام کرد: دولت خواهان پوشش بیمه‌یی برای نوسانات نرخ ارز است. ارایه بیمه‌نامه برای پوشش ریسک ارز یعنی جلوگیری از نوسانات بازار ارز در شرایط خاص که این موضوع را به‌طور جدی از بیمه مرکزی خواستاریم.

      به گزارش سایت تحلیلی-خبری ایین و ب هنقل از رونامه تعادل، در سال‌های اخیر به‌دلیل نوسانات شدید نرخ ارز و ایجاد مشکلات اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی همواره تشکل‌ها و نهادهای اقتصادی خواستار عملیاتی شدن پچینگ ارزی و بیمه نوسانات ارزی برای پوشش ریسک آتی نوسانات ارز و حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و فعالان اقتصادی بوده‌اند.

      در این رابطه غلامرضا فرجردی، کارشناس صنعت بیمه و عضو سازمان بین‌المللی فروشندگان حرفه‌یی بیمه در گفت‌وگو با «تعادل» گفت:در اقتصادهای پیشرفته بحثی با عنوان نوسانات ارزی وجود ندارد و در نرم متعادل و خیلی ضعیف تورم یک یا دو درصدی وجود دارد که آن هم ناشی از عرضه و تقاضا و عوامل اثرگذار بر بالارفتن نهاده‌های تولید صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان چیزی به‌نام تلورانس‌های شدید نوسانات ارزی نمی‌بینیم.
      وی اضافه کرد: در کشور ما به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی و وجود تحریم‌ها در سال‌های اخیر نوسانات ارزی به مراتب بیشتر شده و در طول این سال‌ها به جای اینکه تولیدات صنعتی رشد کند و صادرات به لحاظ کمیت و کیفیت افزایش یابد، واردات در سطح گسترده‌یی افزایش یافته و اقتصاد ما به‌شدت تحت تاثیر قیمت نفت و دلار و واردات اجناس خارجی قرار گرفته است.
      وی تصریح کرد: پیشنهاد آقای جهانگیری برای پوشش نوسانات ارزی بسیار مناسب است اما نیازمند سازوکار مناسب و اجرایی است تا شرایط دشوار و سختی برای صنعت بیمه ایجاد نکند.
      وی افزود: حدود 2 سال پیش بیمه ایران به‌عنوان شرکت دولتی، طرح بیمه نوسان ارزی را مطرح کرد و قرار بود به‌صورت بیمه‌نامه طراحی شود.
      وی افزود: دولت هرگاه دچار تلاطمات ارزی و مشکلات ناشی از آن می‌شود، این مساله را مطرح می‌کند تا از شرکت‌های بیمه کمک بگیرد و از آنها مایه می‌گذارد تا بتواند عدم تعادل بازار را مدیریت کند.
      وی گفت: باید توجه داشت که بیمه نوسانات ارزی در شرایط بد اقتصادی و سیاسی برای شرکت‌های بیمه بسیار کمرشکن است و از عهده هر شرکت بیمه‌یی برنمی‌آید و باید این بیمه‌نامه با دقت طراحی و اجرا شود و مسلما اجرای آن نیازمند ظرافت خاصی است و ورود شرکت‌های بیمه به آن تنها به‌صورت کنسرسیومی و مشارکتی باید باشد و داشتن دانش و تخصص در این رابطه بسیار مهم است.
      وی افزود: این بیمه‌نامه هنوز طراحی نشده و تنها در زمان مدیریت آقای سهامیان‌مقدم در بیمه ایران این موضوع مطرح شد و از نتایج و اجرای آن خبری مطرح نشده است زیرا جزو بیمه‌نامه‌های فرد محسوب نمی‌شود که در دسترس مردم عام باشد.
      وی گفت: اجرای این بیمه‌نامه نیازمند طراحی کارشناسی و الزامات روز بازار بیمه و اقتصاد کلان است که باید با حضور کارشناسان بانک مرکزی، بیمه مرکزی، حقوقدانان و... طراحی و برنامه‌ریزی شود تا امکان اجرای آن وجود داشته باشد. زیرا در زمان همین نوسانات ارزی برخی شرکت‌های بیمه می‌خواستند بیمه‌نامه‌های عمر در قالب حق بیمه‌های ارزی وارد بازار کنند که همین نوسانات ارزی اجازه ورود شرکت‌های بیمه را به این بیمه‌نامه نداد.
      همچنین احمد دارابی از کارشناسان ارشد صنعت بیمه به خبرنگار ما گفت: زیان‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز دلیل پیگیری و توجه به بیمه نوسانات ارزی است تا تلاطمات ارزی واردات و صادرات را تحت پوشش بیمه قرار دهد. شاید با پرداخت سهمی از حق بیمه با پرداخت یارانه اقدام به اجرای این بیمه‌نامه کند و باید در این رابطه تجربه شرکت‌های بزرگ مانند بیمه ایران اجرا و منتشر شود تا اثرات آن برای دیگر شرکت‌های بیمه بخش خصوصی قابل لمس باشد که آن هم نیازمند تجربه زمانی چند ساله است.
      وی تصریح کرد: این بیمه‌نامه به این دلیل که تاکنون وجود نداشته برای اجرای آن نیازمند حمایت دولت و اختصاص یارانه است، زیرا پوشش این بیمه‌نامه می‌تواند به رشد و رونق اقتصادی منجر شود و در نهایت خود دولت از این موضوع نفع می‌برد.

      احسان شمشیری

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.