• بیمه خبرنگاران اجباری می شود

      معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه وزارت ارشاد خبرنگاران را بیمه کند، برداشت غلطی است و صاحبان امتیاز نشریات باید خبرنگاران را بیمه کنند که از سال بعد این مسئله اجباری می‌شود.

      به گزارش ریسک نیوز،حسین انتظامی‌ عصر امروز در نشست مشترک با مدیران مسئول و اصحاب رسانه استان کرمان اظهار داشت: الگوی مصرف رسانه‌ای تغییر پیدا کرده است و رسانه‌های ملی نیز رو به کم رنگ شدن هستند و یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر ظهور فناوری‌های جدید و ساختارهای اجتماعی است.
      وی بیان داشت: با کم‌رنگ شدن رسانه‌های ملی، رسانه‌های بین‌المللی، اجتماعی و محلی جایگزین آن‌ها می‌شود و این یک فرصت برای نشریات دیگر است.

      انتظامی افزود: یکی از آسیب‌های موجود در رسانه محلی این است که می‌خواهند همانند رسانه ملی باشند در حالی که هر کدام در جای خود ارزش دارد.

      معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه توسعه نشریات محلی به عنوان یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید است، گفت: این سیاست تنها در بحث کمیت نیست، بلکه باید کیفیت آن نیز مدنظر باشد.

      انتظامی تصریح کرد: توسعه کمی نشریات باید براساس آمایش سرزمینی یعنی نیازسنجی و اعتبارسنجی منطقه صورت گیرد و وظیفه دولت این است که اطلاعات دقیق آماری را در حوزه مطبوعات به دست آورد.
      وی خاطرنشان کرد: توسعه نشریات محلی تنها در زمینه تعدد آن‌ها نیست، بلکه می‌توان با ادغام چند نشریه، مجموعه‌ای قوی‌تر و باکیفیت‌تر ارائه داد.

      انتظامی با اشاره به اولویت‌های نشریات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از اولویت‌های وزارتخانه نشریات قرآن و احکام، فرهنگ ایثار و شهادت، بندهای ۲۴ ‌گانه اقتصاد مقاومتی، ترویج زبان فارسی، تقویت همبستگی ملی، انتشار نشریه علمی و بنگاه‌‌سازی است.

      معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حمایت از خبرنگاران افزود: خبرنگاران حق دارند که توسط صاحب امتیاز نشریه خود بیمه شوند و حتماً این امر را اجرایی می‌کنیم.
      وی عنوان کرد: یکی از دلایل خانه به دوشی خبرنگاران بیمه نبودن آن‌ها است، اینکه وزارت ارشاد خبرنگاران را بیمه کند، برداشت غلط است، صاحبان امتیاز نشریات باید خبرنگاران را بیمه کنند و از سال بعد این مسئله اجباری می‌شود.

      انتظامی بیان داشت: باید خبرنگاران با بنگاه خود احساس هویت و نزدیکی داشته باشند، نشریاتی که خبرنگاران را بیمه کنند در قالب بسته حمایتی ۱۵ درصد به یارانه آن‌ها اضافه می‌کنیم.

      وی تصریح کرد: در یارانه نشریات نیز در هفت استان کم‌برخوردار، میزان یارانه افزایش داده می‌شود و یارانه نشریات تک شهر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

      معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ادارات استانی نمی‌توانند بیش از ۳۰ درصد حجم کل پول گردشی را به روزنامه‌های سراسری بدهند، ۷۰ درصد آن مربوط به نشریات محلی است.

      انتظامی اظهار داشت: ورود نشریات سراسری به استان‌ها آزاد است، اما ویژه‌نامه استانی حتماً باید ضمیمه آن باشد و از ۱۵ روز آینده روزنامه‌هایی که خلاف آیین‌نامه اجرایی عمل کنند، جمع‌آوری می‌شوند.
      وی بیان داشت: اگر در ویژه‌نامه‌های سراسری نیز بیش از ۳۰ درصد آگهی داشته باشند، جمع‌آوری می‌شود و حاکمیت باید جلوی تعدی این نشریات را به نشریات محلی بگیرد.

      انتظامی تصریح کرد: روزنامه‌ها نمی‌توانند هر چیزی که جزو ضمائم و صفحات آن‌هاست، مجزا توزیع کنند و از ۱۰ روز آینده این مسئله را به جد پیگیری می‌کنیم.
      وی ادغام نشریات محلی را راهکاری برای رفع مشکلات آن‌ها دانست و افزود: یک هفته‌نامه خوب و روزنامه خوب می‌توانند تبدیل به یک موسسه شده و در این صورت بسیاری از مشکلات اقتصادی آن‌ها کاهش یافته و تزاحم موجود ناشی از عدم آمایش سرزمینی از بین می‌رود.

      معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در مطبوعات نیاز به نوسازی داریم، ما تحولی را در نظام توزیع مطبوعات شاهد نیستیم.

      انتظامی با بیان اینکه الگوی مصرف تغییر کرده است، بیان داشت: تمایل مردم به روزنامه خواندن کم شده و باید روابط جدیدی تعریف کنیم که پایدار باشیم.
      وی گفت: روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی بهره‌وری است که توسط مردم ایجاد می‌شود و دولت باید روزنامه‌های خود را به نفع بخش خصوصی، تعطیل و یا واگذار کند.

      انتظامی در مورد سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها عنوان کرد: مطابق مصوبه سال ۸۸ مجلس، خبرگزاری و سایت‌های خبری از حمایت‌های مندرج در قانون مطبوعات بهره‌مند شدند.
      وی افزود: سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها حتماً باید مجوز داشته باشند و در غیر این صورت برخورد قانونی با آن‌ها صورت می‌گیرد.

      معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار نیست خانه مطبوعات از حقوق مدیران مسئول یا خبرنگار و یا صاحبان امتیاز به تنهایی حمایت کند، هر صنف اگر می‌خواهند از حقوقشان دفاع شود، باید انجمن صنفی تشکیل دهند و دفاع از صنوف در این تشکل‌ها انجام می‌گیرد.
      وی با اشاره به اجرای طرح نیم‌بهای اشتراک مطبوعات تصریح کرد: خرید نشریه در سبد خانوار‌ها وجود ندارد و یکی از راه‌های کمک به برگشت این موضوع به سبد خانوار، اجرای طرح نیم‌بهای اشتراک مطبوعات است.

      انتظامی خاطرنشان کرد: طبق این طرح اگر برای خرید نشریه اشتراک بگیرند، نصف هزینه را وزارت ارشاد پرداخت می‌کند و در عوض آن ۱۰۰ درصد پشت جلد نشریه به نشریه برگردانده می‌شود.
      وی گفت: این طرح می‌تواند به ورود بیشتر مطبوعات به خانه‌های مردم کمک کند و بخشی از اهدایی‌ها نیز می‌تواند وارد این سرویس شود.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.