• هزینه پزشکی سرنشین در بیمه شخص ثالث حذف نشد

      گروه بازار پول- با وجود آن که رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان عنوان کرده که «آیتم هزینه پزشکی راننده از بیمه شخص ثالث حذف شده» اما آن چه که تغییر کرده، شکل قرارداد و نحوه هزینه بیمه ها برای رانندگان حادثه دیده است.
      بیمه شخص ثالث، خسارت های جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث را در حوادث رانندگی پوشش می دهد و طبق قانون شخص ثالث خرید بیمه نامه شخص ثالث اجباری است

      گروه بازار پول- با وجود آن که رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان عنوان کرده که «آیتم هزینه پزشکی راننده از بیمه شخص ثالث حذف شده» اما آن چه که تغییر کرده، شکل قرارداد و نحوه هزینه بیمه‌ها برای رانندگان حادثه دیده است.

      بیمه شخص ثالث، خسارت‌های جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث را در حوادث رانندگی پوشش می‌دهد و طبق قانون شخص ثالث خرید بیمه نامه شخص ثالث اجباری است. در سال گذشته بیمه شخص ثالث چهار آیتم را برای متقاضیان مشمول پوشش بیمه‌ای داشت که شامل خسارت مالی اشیای ثالث، دیه راننده خودروی مقابل، دیه سرنشین و هزینه پزشکی راننده خودروی دارنده بیمه بود که بر این اساس نیز، خسارت‌دهی صورت می‌گرفت.
      در سال 91 و همزمان با افزایش قیمت دیه به 126 میلیون تومان در ماه‌های حرام (که به عنوان شاخص تعیین قیمت بیمه نامه مورد استفاده قرار می‌گیرد) شرکت‌های صادرکننده بیمه، اقدام به افزایش قیمت بیمه شخص ثالث کردند. در حالی که این افزایش همراه با حذف آیتم پرداخت خسارت به راننده خودروی دارنده بیمه بود. این موضوع شائبه حذف کلی «پرداخت خسارت به راننده خودروی دارنده بیمه» را ایجاد کرد. اما یک صاحب‌نظر حوزه بیمه در این باره با رد حذف هزینه پزشکی سرنشین از بیمه نامه‌ها به «دنیای اقتصاد» گفت: «آنچه که شرکت‌های بیمه‌ای اعمال می‌کنند بر اساس قانون بوده و در هیچ کجای قانون بیمه شخص ثالث اشاره‌ای به این که شرکت‌های بیمه‌ای اجبارا باید به راننده خودروی دارنده بیمه خسارت پزشکی پرداخت کنند نشده است.»
      بابایی خاطرنشان کرد: «قانون بیمه شخص ثالث، کلیه بیمارستان‌ها را ملزم کرده که در صورت نیاز راننده دارای بیمه‌نامه به عوامل پزشکی، بدون پرداخت هزینه، مصدوم را پذیرش کنند.
      به گفته وی «بنابراین نیازی به وجود این آیتم در بیمه‌نامه‌ها وجود ندارد.» او در پاسخ به این سوال که «هزینه این تعهدات قرار است از کجا تامین شود و بیمارستان‌ها با چه تضمینی قرار است مصدومان دارای بیمه‌نامه شخص ثالث را پذیرش کنند»، گفت: «بر اساس قانون، بیمه‌گر موظف است که 10 درصد از هزینه بیمه شخص ثالث را به صورت روزانه به حساب وزارت بهداشت واریز کند و هزینه‌های این چنینی از این محل تامین خواهد شد.» بابایی خاطرنشان کرد: «اگر بیمه‌گذار اصرار داشته باشد که این آیتم در بیمه‌نامه درج شود می‌تواند با پرداخت هزینه به شرکت بیمه‌ای، این تعهد را نیز از سوی شرکت بیمه به بیمه نامه خود اضافه کند.»
      وی افزود:« طبق آیین‌نامه شماره 67 شورای عالی بیمه برای راننده مسبب حادثه تعهدات یک بیمه‌نامه کامل داده می شود. با توجه به افزایش نرخ دیه به 126 میلیون تومان، نحوه محاسبه این هزینه‌ها تغییر کرده، اما چون شکل بیمه‌نامه‌ها همانند سال گذشته است، در مقابل آیتم هزینه‌های پزشکی هیچ هزینه‌ای درج نشده است.» او افزود:«در واقع هزینه پزشکی حذف نشده و در قالب تعهدات حوادث راننده محاسبه و پرداخت می‌شود.»
      علی شعبانی مدیر بیمه اتومبیل بیمه ایران نیز در این باره به فارس گفت: «در گذشته بیمه‌نامه‌ای به نام سرنشین فروخته می‌شد، اما در حال حاضر طبق آیین‌نامه سرنشینان، شخص ثالث محسوب می‌شوند، بنابراین نیازی به درج هزینه پزشکی نیست و تحت پوشش بیمه شخص ثالث همه خسارت‌شان جبران می‌شود.»
      شعبانی افزود:« هزینه پزشکی مندرج در بیمه‌نامه مختص سرنشین بوده که قبلا شخص ثالث محسوب نمی‌شدند و به همین دلیل به آنها پوشش تکمیلی سرنشین فروخته می‌شد، اما با رفع این مشکل و ثالث محسوب شدن این افراد دیگر نیازی به درج این هزینه نیست.»
      وی گفت: «در حال حاضر فقط راننده خودرو شخص ثالث محسوب نمی‌شود که به او هم به اندازه یک دیه کامل تعهدات فروخته می‌شود.»

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.